Webshop en administratie koppelen: waarom zou u dat doen?

Stel: u heeft een mooie webshop waarin u een x-aantal artikelen aanbiedt. Elke ontwikkeling en handeling die binnen uw webshop plaatsvindt, houdt u bij in uw financiële administratie. En wilt u een factuur aanmaken, dan tikt u de bestellingen die in uw mailbox zijn binnengekomen, stuk voor stuk over. Dit proces is niet alleen tijdrovend; het zorgt er ook voor dat u sneller fouten maakt. Dat moet en kan anders! Maar hoe?

Meer tijd en efficiëntie: graag!

Processen vereenvoudigen: het klinkt de webshopondernemer als muziek in de oren. Wie een webshop runt en een aparte administratie bijhoudt, loopt vaak tegen de nodige obstakels aan. Herkent u de volgende situaties?

  • Bestanden worden dubbel bijgehouden;
  • Informatie is nooit helemaal up-to-date;
  • Invoerwerk geschiedt handmatig.

De bovenstaande punten wijzen erop dat het tijd is voor verandering. Consistentie en efficiëntie zijn onontbeerlijk voor een webshop. Daarom is de webshopondernemer vaak op zoek naar een complete ontzorging op het gebied van administratieve processen.

PIM: hoe vult u dat in?

In de eerste plaats is het belangrijk dat u het artikelbeheer vanuit één centrale plek regelt. Dit maakt Product Information Management (PIM) een stuk eenvoudiger. Per artikel kunt u namelijk allerlei productkenmerken en -eigenschappen bijhouden, zoals factuurtekst, omschrijving, kleur, toepassingsgebied, gewicht en foto’s. Ook is het handig als u eventuele prijsafspraken en kortingsregels kunt vastleggen in hetzelfde systeem. En heeft u meerdere webshops, dan wilt u natuurlijk dat bepaalde artikelen vanuit een centraal punt in de shops kunnen worden gezet met unieke productbeschrijvingen en prijsstellingen.

De oplossing: ERP

Enterprise Resource Planning (ERP) biedt uitkomst voor eenieder die webshop en administratie op een slimme manier wil koppelen. Met een dergelijk systeem verloopt PIM vlekkeloos en worden diverse administratieve gegevens up-to-date gehouden. De voorraad, omzet en winst- en verliesrekening worden bijvoorbeeld automatisch bijgewerkt. En het inkoopproces? Daar heeft u geen omkijken naar. Dit wordt namelijk vanuit de software gestuurd. U hoeft enkel nog uw artikelen goed bij te houden. En zo neemt u afscheid van omslachtigheid om efficiëntie te verwelkomen!

Hulp nodig bij het maken van een koppeling tussen webshop en administratie? MiKi Business Software weet er alles vanaf. Wij vertellen u graag hoe onze gebruiksvriendelijke tool ingewikkelde processen vergemakkelijkt. Neem gerust eens contact met ons op!